Magyar Horgászkártya

A Magyar Országos Horgász Szövetség (MOHOSZ) Választmányának egyhangú döntése alapján a horgász regisztráció teljesítésével egyidejűleg, már 2018. szeptember 1-jétől elérhető lesz a Magyar Horgászkártya, amely 2019. január 1-jét követően azonnal kiváltja a jelenlegi papír alapú horgász igazolványt, majd a kapcsolódó szövetségi elektronikus alkalmazásokkal fokozatosan egyszerűbbé és gyorsabbá, valamint átláthatóbbá teszi az ügyintézést és az adminisztrációt. A MOHOSZ a 2019. január 1-jétől fennálló közfeladat-ellátási kötelezettségének is megfelelve hosszú távon számos, a horgászat elérését megkönnyítő elektronikus szolgáltatást kíván biztosítani a horgászoknak és a horgász-szervezeteknek, s ezek egyik elérési eszközeként, valamint az ellenőrzés és az azonosítás egyszerűsítéseként vezeti be a személyazonosító igazolványhoz hasonló formátumú plasztikkártyát. 

Magyarországon a horgászat az egyik legnépszerűbb szabadidős tevékenység, s az elmúlt évek létszámnövekedésének eredményeként a nyilvántartott horgászok száma mára meghaladja a 440.000 főt. A jelenleg 28 tagszövetséget, 13 speciális jogállású gazdasági társasági tagot és 1178 horgász egyesületet tömörítő MOHOSZ Magyarország legnagyobb, hálózatos felépítésű civil szervezete, amely szerteágazó érdekvédelmi-érdekképviseleti, sportági szakszövetségi és ágazati koordinációs tevékenységet lát el, s a stratégiai célok alapján a sporthorgászat mindenkori lehetőségének támogatása mellett mindezt egyre hangsúlyosabban a horgászok minőségi kiszolgálásának érdekében.

A horgászat jelentőségét a Magyar Kormány is felismerte és 2010 óta számos kiemelkedő jelentőségű intézkedéssel támogatta és jelenleg is támogatja a magyar sporthorgászat és a hazai horgászturizmus fejlesztését. 2013-ban az új halgazdálkodási és halvédelmi törvény elfogadása megteremtette az alapokat az állami tulajdonú természetes vizek esetében a halgazdálkodás jogának horgász szervezetek részére történő folyamatos átadására, és azokon a kereskedelmi halászat 2016-tól általánosan bevezetett megszüntetésére. Az orvhalászat bűncselekménnyé történő nyilvánítása, az állami okmányok értékesítésének egycsatornássá tétele, majd a hal áfájának csökkentése után most a MOHOSZ részére kijelölendő és átadandó közfeladatok és azok biztonságos finanszírozásának a meghatározása történik, mely feladat ellátása az állam felé is megköveteli a naprakész, hiteles nyilvántartások biztosítását.

Mindezen kötelezettség egyértelműen elvárja a horgászokat kiszolgáló infrastruktúra fokozatos fejlesztését is. A horgász-szervezetekkel való folyamatos egyeztetések és a kormány által kezdeményezett 2018. évi, a horgászat jövőjéről tartott konzultáció is megerősítette, hogy a horgászok a horgászat környezettudatos fenntartása érdekében a fejlesztések mellett fontosnak tartják a hiteles nyilvántartást és ennek eszközeként a horgászkártya bevezetését, mely intézkedés egyértelmű, 98%-os támogatottságot kapott.

A horgászatban szerepet vállaló horgász-szervezetek számára is jelentős adminisztrációs könnyítést jelent a kártya. Többek között fokozatosan megszűnik az egyesületek számos nyilvántartási és adatszolgáltatási feladata, mivel a regisztráció során létrehozott személyi-, valamint a párhuzamosan továbbfejlesztett szervezeti és vízterületi adatbázisok ezen funkciókat is támogatják majd.

A fenti célok elérése érdekében a MOHOSZ a tervezett intézkedések első lépéseként bevezeti az elektronikus személyi regisztrációt és ehhez kapcsoltan a személyre szabott Magyar Horgászkártyát. Az így létrejött, a legszigorúbb adatvédelmi elveknek is megfelelő elektronikus nyilvántartás a horgászok általános személyi és szervezeti azonosításában ad segítséget, egyben megteremti az állami horgászjegyek kiadásának alapját és a naprakész egyesületi tagnyilvántartást is.

A regisztráció és a horgászkártya kiváltása 2018. szeptember 1-jétől opcionális, 2019. január 1-jét követően pedig az egyesületi tagságra kötelezett horgászok esetében a horgászat gyakorlásának, egyben az egyesületi tagság létesítésének, megújításának, az állami horgászjegy kiváltásának az általános és előzetes feltétele lesz.

Az egyszeri, a kártya teljes érvényességi idejére szóló regisztrációs díj, amely tartalmazza a QR-kód alapú horgászkártya előállításának árát és annak a horgász számára történő postai eljuttatását is 1.732 Ft+ÁFA, azaz 2.200 Ft. A MOHOSZ a horgászkártya kiváltásából származó bevételeket kizárólag az elektronikus regisztrációt is biztosító komplex informatikai rendszer, az Egységes Horgász- és Horgász Szervezeti Informatikai Szolgáltató és Támogató Program (HORINFO) fejlesztésére, a felhőalapú adatnyilvántartás létrehozására, valamint a projekt sikeres lebonyolításához szükséges költségek fedezésére, továbbá a horgászok személyi- és a horgász-szervezetek szervezeti ösztönzőinek biztosítására használja fel. A horgászkártya érvényességi ideje a sikeres regisztráció évének függvényében 5 vagy 6 év.

Az előrehozott regisztrációt a MOHOSZ azzal is támogatja, hogy a horgászok ösztönzésére a 2018. szeptember 1. és 2018. december 5. között regisztrálók között 15 millió Ft értékben 100 jelentős nyereményt, köztük egy személygépjárművet és egy floridai horgászkirándulást fog kisorsolni. Az előrehozott regisztráció fő célja, hogy a regisztrációk időben jobban eloszoljanak és így ne az év elején összpontosuljanak, kapcsoltan a regisztráló horgászok gyorsabban hozzájutnak majd horgászkártyájukhoz és az egyéb okmányokhoz is. Szintén szövetségi döntés született arról, hogy a horgászok egyszeri fizetési kötelezettséggel kapcsolatos támogatása érdekében a MOHOSZ 2019-ben nem emeli sem az egységes szövetségi hozzájárulás díját, sem az egyesületi tagdíjminimum mértékét, és ismételten nem tesz javaslatot az állami horgászjegy öt éve változatlan díjának emelésére sem.

A horgászkártya online igénylése elvégezhető bármely elektronikus eszközről, a regisztráció maximum 15 percet vesz igénybe. Opcionális lehetőségként a szülők és a gyermekek egy felhasználó által elvégzett, családi regisztrációja e formában is támogatott. Annak érdekében, hogy a horgászkártya kiváltása a számítógéppel, vagy okostelefonnal nem rendelkezők, vagy megfelelő informatikai ismerettel nem bíró horgászok számára is zökkenőmentes legyen, a horgászkártya személyesen is igényelhető valamennyi, az állami horgászjegy értékesítésében eddig részt vevő és a regisztráció támogatását vállaló horgász-szervezetnél és azok értékesítési pontjain, valamint új elemként a magyarországi Digitális Jólét Program Pontokon. A MOHOSZ valamennyi, a regisztrációban részt vevő szervezet számára oktatási anyagot és 300 Ft/kártya költségtérítést biztosít a zökkenőmentes lebonyolítás érdekében, és minden tagszövetségének biztosítja a feladathoz szükséges valamennyi eszközt is.

A tervek szerint a horgászkártya mögötti nyilvántartás segítségével fokozatosan az összes eddigi további papíralapú horgászokmány és dokumentum, úgy, mint az egységes szövetségi hozzájárulási bélyegek, az állami horgászjegy és területi jegyek is kiválthatóvá válnak, legtovább a papírlapú fogási napló fennmaradása várható. A Magyar Horgászkártya 2018. szeptember 1-jétől igényelhető az erre a célra kialakítandó, többnyelvű online regisztrációs felületen.

MOHOSZ Elnöksége

Szeged-Budapest, 2018. június 07